Over deze gids
Dit is de laatste informatie over de kosten die gemoeid zijn met de verkoop van onroerend goed in of rond Javea, aan de Costa Blanca in Spanje.
Speciaal afgestemd op de verkoop van onroerend goed in dit gebied.
Wat staat er in deze verkoperskostengids?
Snel overzicht van de kosten bij verkoop van onroerend goed in Javea
Om u een snelle berekening te geven, het is tussen 5-10% korting op de prijs die u accepteert, afhankelijk van uw fiscale status.
Dit omvat al uw papierwerk, belastinginhouding (als u geen fiscaal ingezetene bent in Spanje) en makelaarskosten.
Het is mogelijk dat u iets meer moet betalen, afhankelijk van hoeveel meerwaarde u heeft, maar dit kan variëren en u moet uw advocaat of fiscaal vertegenwoordiger vragen het voor u uit te rekenen.
Makelaarscommissie
Dit bedrag kan variëren afhankelijk van de verkoper en de agent.
In de omgeving van Javea varieert het van 3% tot 7%. Het meest voorkomende bedrag dat in rekening wordt gebracht om een huis te verkopen is 5%.
Dit percentage is exclusief 21% IVA (belasting op de toegevoegde waarde), die later aftrekbaar is.
Vermogenswinstbelasting (GBT)
Het is het verschil tussen de waarden van verwerving (kopen) en overdracht (verkopen). Met andere woorden, als u uw eigendom met winst verkoopt, wordt u daarover belast.
Belasting op winst uit verkoop van onroerend goed of andere activa
- De eerste 6.000 euro winst wordt belast tegen 19%.
- 6.000 – 50.000 euro winst wordt belast met 21%.
- Meer dan 50.000 winst wordt belast met 23%.
Plusvalia grondbelasting (gemeentelijke meerwaarde)
Deze belasting wordt toegewezen aan de gemeenten en het belastingtarief hangt af van de kadastrale waarde van de grond op het moment van de verkoop.
Ook bekend als de belasting op de waardestijging van stadsgrond. Betaald wanneer een eigendom wordt verkocht, geërfd, geschonken, geruild, geveild of gedwongen onteigend. De te betalen belasting hangt af van de operatie.
In Javea moet degene die verkoopt (de grond, zelfs met een huis erop) de Plusvalia betalen. De waarde van de grond, ontleend aan uw gemeentebelasting (IBI), samen met het aantal jaren eigendom levert een coëfficiënt op voor de waarde van de grond, die per stad kan verschillen.
De coëfficiënten overschrijden deze grenzen gewoonlijk niet:
periode van 1-5 jaar – 3,2%
Periode tot 10 jaar – 3,5%
Periode tot 15 jaar – 3,2%
Periode tot 20 jaar – 3%
Het type retentierecht: wordt vastgesteld door elke gemeenteraad, zonder dat het meer dan 30% kan bedragen.
Certificaten en papierwerk
Het is een goed idee, zo niet het beste idee, om al het papierwerk voor uw woning in orde te brengen!
Bij de verkoop van onroerend goed in Javea zijn er bepaalde documenten die u aan de advocaat van de koper en eventueel aan de bank moet verstrekken als er een hypotheek nodig is.
Wij kunnen u helpen uw papierwerk op orde te krijgen en eventuele ontbrekende documenten te organiseren! Bel nu voor een snel gesprek op +966461643 als u twijfelt.
Update akte (Ampliacion de obra)
Vóór 2007 hoefde niet elke vierkante meter of elk zwembad op papier te staan. Het was heel normaal om onroerend goed in Javea te kopen en te verkopen zonder dat de beschrijving van het onroerend goed 100% overeenkwam met wat er gebouwd was.
Het was gewoon hoe het was.
Maar na het uiteenspatten van de Spaanse vastgoedzeepbel werd het gebruikelijker om elke verandering in de vorm van huisuitbreidingen, zwembaden, bijgebouwen, overdekte terrassen enz. aan te geven.
Als de beschrijving van uw eigendom moet worden bijgewerkt in uw eigendomsbewijs (escritura), hebt u een architectencertificaat nodig. Dit wordt voorgelegd aan de notaris en hij werkt de informatie bij volgens het architectencertificaat. De nieuwe akte, die nu een akte van "Ampliacion de obra" wordt genoemd, wordt voorgelegd aan het kadaster waar de gegevens van het onroerend goed officieel worden bijgewerkt.
Als u uw eigendom in Javea verkoopt: laat uw akte (escritura) bijwerken indien nodig.
Als u geld heeft, doe het dan liever vroeger dan later, want als een potentiële koper een hypotheek of deelhypotheek nodig heeft, zal de bank verwachten dat zij een akte ontvangt die het onroerend goed correct weergeeft voordat zij eraan denkt geld te lenen aan wie dan ook!
Energiecertificaat CCE
Tenzij u na juni 2013 hebt gekocht, hebt u een energiecertificaat nodig om de energie-efficiëntie van uw woning aan te tonen. Dit certificaat moet officieel worden geregistreerd en is 10 jaar geldig. Laat het ons weten als u wilt dat wij dit voor u halen.
Bewoningscertificaat
Een bewoningscertificaat, plaatselijk bekend als "cedula" of "certificado de habitabilidad" is een document dat door het gemeentehuis van Javea wordt verstrekt op voorwaarde dat uw woning voldoet aan bepaalde bouwvoorschriften en geen bouwvoorschriften of vergunningen heeft overtreden.
Het bewoningscertificaat wordt verkregen via een gekwalificeerd persoon die de woning bezoekt en het DROC/2 formulier invult dat door het gemeentehuis van Javea wordt verstrekt. Er zijn twee soorten bewoningscertificaten: voor eerste en tweede bewoning, de eerste voor nieuwbouw en de tweede voor wederverkoop.
De laatste jaren is het noodzakelijk geworden dit document te verstrekken bij de verkoop van onroerend goed in Javea. Het is 10 jaar geldig. Ook als een potentiële koper een hypotheek of een gedeeltelijke hypotheek nodig heeft, zal de bank een kopie van het bewoningscertificaat verwachten en geen aankoop financieren zolang dit niet is verstrekt.
We kunnen helpen om dit voor u te regelen, dus vraag het gewoon!
IBI Gemeentebelasting (Tarieven)
De gemeentelijke belasting, ook bekend als de IBI (Impuesto sobre Bienes Inmuebles) voor een kalenderjaar, wordt door beide partijen, koper en verkoper, gesplitst en betaald voor de maanden dat ze allebei eigenaar zijn.
Bij de verkoop van uw huis in Javea wordt u gevraagd het agentschap en de potentiële koper een kopie van de meest recente IBI-betaling te verstrekken. Als er een achterstand is in de betaling van onbetaalde IBI-facturen, zult u deze moeten vereffenen en eventuele boetekosten moeten betalen.